אחד החוקים החשובים ביותר קשור לענף התעופה ונוגע כמעט לכל הישראלים במידה שווה. זהו חוק שירותי תעופה שנועד להסדיר את הזכויות של נוסעים אשר נפגעו על ידי חברת תעופה. החוק נותן מענה לשירותי סיוע או פיצוי כספי שהנוסעים זכאים להם בכמה מצבים אפשריים. את החוק חוקק חבר הכנסת אחמד טיבי ולכן רבים מכירים אותו בתור "חוק טיבי".
העומסים בשדה התעופה בן גוריון, כמו ברוב שדות התעופה הראשיים ברחבי העולם, הוא לעתים בלתי נסבל. עשרות אלפים עוברים בשדה מדי יום וכל שינוי קטן עקב הפגנה, עיצומים או תקלה כלשהי, יכולים לגרום לעיכוב של טיסות או אפילו ביטול שלהן.
הנוסע לעתים חווה עגמת נפש רבה או נגרם לו נזק של ממש בגלל טיסה שמתעכבת בצורה משמעותית, מתבטלת לחלוטין ברגע האחרון או בכלל הוקדמה מבלי שידע זאת ואז פספס אותה. על מנת שחברות התעופה יהיו יותר אחראיות כלפי הנוסעים שלהן, קבע המחוקק בישראל את חוק שירותי תעופה.
מהו חוק שירותי תעופה?
חוק שירותי תעופה נועד להגדיר את הזכויות של הנוסעים והחובות של חברות התעופה במצבים בהם יש שינויים שעלולים לפגוע בנוסע בדרך כזאת או אחרת.
אלו כמה דוגמאות של פיצויים שניתן לקבל הודות לחוק שירותי תעופה:
- פיצוי על איחור בטיסה – המקרים הנפוצים ביותר בשדות תעופה, בעיקר בישראל, הוא של איחור בטיסה. כל עוד האיחור הוא עד שעתיים, נחשב הדבר "סביר" מבחינת החוק ולכן אין פיצוי בשל כך. איחור של עד 5 שעות מחייב את חברת התעופה לדאוג לנוסעים שלה לאמצעי תקשורת, מזון ומשקה ואילו אם מדובר על עיכוב בטיסה שעולה על 5 שעות הנוסע זכאי לפיצוי כספי עבור כרטיס הטיסה שלו או לבחור טיסה חלופית. אם האיחור הוא מעבר לטווח של 8 שעות מהמועד המקורי, זכאי הנוסע לכל מה שתואר קודם לכן וגם לפיצוי כספי על פי ההגדרות של ביטול טיסה.
- פיצוי על ביטול טיסה – איחור מעבר ל 8 שעות ממועד הטיסה המקורי או ביטול לחלוטין של הטיסה מזכים את הנוסע באפשרות לבחור בין החזר כספי מלא על הכרטיס שרכש והוצאות נלוות שקשורות לכך כמו מיסים, אגרות והיטלים וגם פיצוי כספי לפי המרחק מיעד הטיסה שלו. החוק מתייחס ל 3 הגדרות ופיצוי אוטומטי שחל עליהם. יעד קרוב (יוון) פיצוי של 1290 ₪, יעד בינוני (בריסל) פיצוי של 2060 ₪ ואילו יעד מרוחק (ניו יורק) מזכה בפיצוי של 3080 ₪.
- פיצוי על אובר בוקינג – מקרים מעט פחות נפוצים לאחרונה הם של רישום יתר לטיסה (over booking). חבורת התעופה יודעות שחלק קטן מהנוסעים לא מגיעים לטיסות שלהן ולכן מרשות לעצמן לערוך רישום יתר של נוסעים מעל כמות המושבים במטוס. כאשר כולם מגיעים יש צורך שמישהו יוותר או פשוט את האחרונים לא מעלים לטיסה. במקרה כזה הם מקבלים בד"כ הצעות של טיסה חלופית בתנאים משודרגים או פיצויים שונים, כולל כספיים מחברת התעופה.
- פיצוי על הקדמת טיסה – עוד סוג של מקרים פחות נפוצים הוא של הקדמת טיסה. כאן חלה על חברת התעופה החובה לעדכן את הנוסעים לפחות 14 ימים מראש על השינוי. אם לא נעשה כך והנוסע איחר לטיסה שהוקדמה ללא ידיעתו או שלא קיבל התראה מספיקה על כך, יהיה זכאי לכל התנאים המטיבים של איחור טיסה וכמובן לפיצוי כספי כמו במקרה של ביטול טיסה במידת הצורך.
- פיצוי על פספוס טיסה – פספוס של טיסה כיוון שהמטוס איחר והנוסע לא הגיע בזמן לטיסת המשך משית על חברת התעופה את כל החובות לפיצויים בדיוק כמו במקרים של איחור טיסה או ביטול טיסה מהסעיפים הקודמים. החוק מתייחס באותה מידה לטיסות המשך בחו"ל כאילו יצאו מהארץ.
חוק שירותי תעופה הוא אחד החשובים שנחקקו בשנים האחרונות ומביא לכך שחברות התעופה עושות כל מאמץ שלא לשנות את לוח הטיסות שלהן ברגע האחרון ולפגוע בנוסעים.
המאמר נכתב בשיתוף עם Flight Refund אשר עוסק במימוש זכויות בתחום התעופה הבינלאומית. אם הטיסה הוקדמה, התעכבה או בוטלה, ב – Flight Refund ניתן לקבל פיצוי כספי מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא יתקבל פיצוי מחברת התעופה, לא משלמים שום דבר.